parallax background

Dobre, bo polskie

4 powody dlaczego nie czytamy książek
1 April 2017
Maski
5 April 2017
 

Jeszcze kilka lat temu gdy dowiedziałem się, że ktoś myśli o zakupie auta z automatyczną skrzynią biegów lub hybrydę, proponowałem mu wizytę u specjalisty. Lata mijają, włosy rosną, chińczyków przybywa a sytuacja w motoryzacji drastycznie się zmieniła.

Obecnie skrzynie automatyczne są tak dopracowane, że przewyższają te manualne, a miejsce hybryd jako dziwadeł zajęły samochody w pełni elektryczne, które nie kojarzą się już z Melexami z pół golfowych. Zresztą elektryczne samochody mają już w swojej stajni takie tuzy motoryzacji jak Mercedes, BMW, Chevrolet, Volkswagen czy Kia. Zresztą na obecną chwilę najszybszym samochodem elektrycznym o zasięgu na jednym ładowaniu ok. 400 km jest śliczna Tesla S, którą mógłby mi ktoś sprezentować.


Jako ciekawostkę do grona aut elektrycznych można wrzucić pojazd o swojsko brzmiącej nazwie Romet 7E.

Pewnie większość z Was jako auta produkcji polskiej kojarzy Poloneza, Warszawę, Syrenę czy Żuka. Niektóre z nich są obecnie przez pasjonatów wskrzeszane a część poszła w zapomnienie. Jako polskie cuda techniki uważane są maluchy czy bandziory – które polskimi nie są ponieważ to Fiaty! a Polska jedynie kupiła licencję od włochów na ich produkcję. Jednak jedyną wadą tych aut jest fakt, że ich już nie ma. FSO które produkowało dużo więcej aut rocznie niż czeska Skoda już dawno upadło, a fabryki się sypią, a tymczasem nasi południowi sąsiedzi udowadniają, że jednak da się.

 

Polska myśl motoryzacyjna jednak nie zatrzymuje się obecnie na wspomnianym Romecie. Otóż w południowo-wschodniej Polsce między Tarnobrzegiem, Tarnowem i Rzeszowem znajduje się Miasteczko Mielec, w którym to produkowane są... jedne z najdroższych aut świata!!!
Współzałożycielem i główny projektantem jest polak Zbysław Szwaj, który wraz ze szwedzkim miłośnikiem motoryzacji Alfem Näslundem w 1990 roku stworzyli polskie auto o nazwie Leopard. Szwaj zaprojektował od podstaw auto sportowe stylizowane na klasycznym Morganie. Leopardy są jednymi w najdroższych samochodów na świecie - posiadają je m.in. szejk Dubaju, ktoś z rodziny królewskiej Szwecji, znany aktor z Hollywoodu... i 2 osoby z Polski. Każdy model auta składany jest ręcznie i na zamówienie. Rocznie fabryka produkuje zaledwie 20 samochodów wartych każdy ok. 120 000 euro.
W dobie elektroniki auta te są z niej praktycznie całkowicie ogołocone! Szyby posiadają korbki, nie ma klimy, elektrycznych lusterek, czujników cofania itp. Z elektroniki posiadają jedynie komputer pokładowy i ograniczenie prędkości do 250 km/h.
Pan Zbysław udowadnia, że nie warto być zwykłym polskim marudom, a należy dążyć do realizacji marzeń. Nawet tych najbardziej odjechanych.